Наукова школа

Наукова школа

«ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАЛЬНО-КОРЕКЦІЙНОЇ І КОРЕКЦІЙНО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ»

 

Керівник: доктор педагогічних наук, професор Світлана Миронова.

Заснована в 2008 р. рішенням Вченої ради університету.

Працює на базі  кафедрі спеціальної та інклюзивної освіти.

 

Напрями наукових досліджень учасників школи:

  • Професійна компетентність педагогів у галузі спеціальної та інклюзивної освіти;
  • Модернізація фахової освіти педагогів спеціальності 016 Спеціальна освіта;
  • Корекційно-розвиткова робота з дітьми з особливими освітніми потребами;
  • Впровадження новітніх педагогічних технологій у спеціальну та інклюзивну освіту;
  • Сімейне виховання дітей з особливими освітніми потребами;
  • Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в закладах інклюзивної освіти;
  • Корекційна спрямованість індивідуального навчання дітей з інтелектуальними порушеннями;
  • Корекційна допомога дітям з РСА.

 

Склад наукової школи:

Учасники школи, які здобули науковий ступінь доктора, кандидата наук: С.Миронова, В.Левицький, О.Коган, Н.Коваль, О.Гаяш, Н.Басалюк, І.Саранча, О.Дмітрієва, О.Чопік, Т.Докучина, Ю.Галецька, М.Буйняк, О.Рибак, С.Михальська, І.Марціновська, Р.Дутковська.

Учасники школи, які здобули науковий ступінь доктора філософії за спеціальністю 016 Спеціальна освіта: М.Браницька, І.Матвійчук, Т.Валько, А.Косовська.

Учасники школи, які працюють над здобуттям наукового ступеня доктора, кандидата наук, доктора філософії: І.Шаповалова, А.Мішеніна, Г.Лукачович, Д.Боровець, А.Семенець, Т.Мелевська, Н.Романишина.

 

Основні досягнення

Захищені дисертації на здобуття наукового ступеня кандидати наук / доктора філософії:

  1. Левицький В.Е. Особливості статево-рольового виховання учнів молодших класів допоміжної школи. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  2. Нізевич О.В. Корекція мислення розумово відсталих учнів молодших класів на уроках української мови. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  3. Коваль Н.І. Виховання громадянськості старшокласників допоміжної школи у процесі позакласної роботи. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  4. Басалюк Н.М. Науково-методична робота спеціальної школи як засіб удосконалення професійної компетентності вчителя-дефектолога. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  5. Саранча І.Г. Особливості соціалізації осіб з порушеннями опорно-рухового апарату в умовах реабілітаційних центрів. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  6. Докучина Т.О. Створення ситуації успіху в навчально-виховній роботі з розумово відсталими дітьми молодшого шкільного віку. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  7. Чопік О.В. Формування взаємин дітей з вадами опорно-рухового апарату із здоровими ровесниками в умовах інклюзивного навчання. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  8. Рибак О.А. Особливості становлення особистості дитини з типовим розвитком в сім’ї батьків з інвалідністю. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  9. Марціновська І.П. Корекція посттравматичного стресового розладу у дітей із зони військового конфлікту, які мають психофізичні порушення. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  10. Дутковська Р.В. Корекційно-педагогічний супровід індивідуального навчання молодших школярів з порушеннями пізнавальної діяльності. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  11. Браницька М.М. Навчання дітей з розладами спектру аутизму розумінню усного мовлення. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  12. Коган О.В. Формування здорового способу життя старшокласників допоміжної школи. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Синьов В.М.
  13. Галецька Ю.В. Формування соціально-побутових навичок у дітей з помірною та важкою розумовою відсталістю. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Синьов В.М.
  14. Буйняк М.Г. Формування психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Науковий керівник – кандидат психологічних наук, доцент Матвєєва М.П.
  15. Дмітрієва І.І. Формування правосвідомості старшокласників зі зниженим слухом в позаурочний час. Науковий керівник – кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник Висоцька А.А.
  16. Матвійчук І.І. Особливості використання робочого зошита з географії як засобу корекції розвитку старшокласників з інтелектуальними порушеннями. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  1. Валько Т.І. Формування уявлень про сім’ю у підлітків з інтелектуальними порушеннями. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.
  2. Косовська А.О. Формування готовності корекційних педагогів до командної роботи у навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Науковий керівник – кандидат педагогічних наук, доцент Вержиховська О.М.

 

Захищені дисертації на здобуття наукового ступеня доктора наук:

  1. Михальська С.А. Психологія мовленнєвої поведінки дитини 5-7 року життя. Науковий керівник – доктор психологічних наук, професор Піроженко Т.О.

 

Монографії (одноосібні та участь у колективних монографіях):

  1. Миронова С.П. Підготовка вчителів до корекційної роботи в системі освіти дітей з вадами інтелекту: Монографія. Кам’янець-Подільський: Абетка –НОВА, 2007. 304 с.
  2. Миронова С.П., Форнальчук О.С. Формування самообслуговуючої діяльності у дітей-сиріт з вадами інтелекту: Монографія. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. 156 с.
  3. Михальська С.А. Психологічні особливості становлення самосвідомості студентської молоді у процесі професійної підготовки : Монографія / С.А.Михальська, Л.М.Співак, А.В.Михальський. Кам’янець-Подільський : Медобори-2006, 106 с.
  4. Михальська С.А. Родинне спілкування як чинник комунікативно-мовленнєвого розвитку дошкільника: Монографія / С.А.Михальська. Кам’янець-Подільський : Медобори-2006,2012. 138 с.
  5. Інклюзивна освіта: досвід і перспективи: монографія. Колектив авторів; відп. ред. Г.В.Давиденко. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. 242 с.
  6. Спеціальна освіта і соціальна робота: теорія і практика підготовки фахівців: монографія. Колектив авторів; за заг. ред. Н.Г.Пахомової, В.А.Погребняка. ПНПУ ім. В.Г.Короленка; Полтава: ТОВ «АСМІ», 2017. 247 с.
  7. Левицький В.Е. Статеве виховання учнів молодших класів з порушеннями розумового розвитку: Монографія. Монографія. Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друк-сервіс», 2017. 100 с.
  8. Дмітрієва О.І. Формування правосвідомості старшокласників зі зниженим слухом в позаурочний час: монографія. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2018. 172 с.
  9. 9. Галецька Ю.В. Формування соціально-побутових навичок у дітей з помірним та тяжким ступенем інтелектуального порушення: монографія. Кам’янець-Подільський: ПП «Аксіома», 2019. 230 с.
  10. Актуальні питання теорії і практики інклюзивного навчання у закладах освіти. Колектив авторів; за заг. ред. Л.Б. Платаш. Чернівці: Технодрук, 2020.  570 с.
  11. Гуманізація освітнього простору спеціальної та інклюзивної освіти: теорія і практика. Колектив авторів; за наук. ред. А.А.Колупаєвої, І.М.Дичківської. Рівне: Волинські обереги, 2020. 364 с
  12. Михальська С.А. Психологія мовленнєвої поведінки дитини 5-7 років життя: монографія.Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г.,2020.  360 с.

 

Підручники:

  1. Миронова С.П. Методика корекційної роботи при порушеннях пізнавальної діяльності. Підручник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2014. 260 с.
  2. Миронова С.П. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка. Підручник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. 312 с.
  3. Психологічний супровід інклюзивної освіти. Підручник / [Колектив авторів; за заг. ред. Т.О.Докучиної]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. 172 с.
  4. Миронова С.П., Чопік О.В. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: Підручник. 2-ге видання, перероблене та доповнене. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 332 с.

 

Навчальні й навчально-методичні посібники:

  1. Миронова С.П., Гаврилов О.В., Матвєєва М.П. Основи корекційної педагогіки: навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2010. 264 с.
  2. Інклюзивна освіта: теорія та практика: навчально-методичний посібник / [кол. авторів; за заг. ред. С.П.Миронової]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. 192 с.
  3. Інклюзивна освіта: теорія та практика: навчально-методичний посібник / [кол. авторів; за заг. ред. С.П.Миронової]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2014. Частина 2. 184 с.
  4. Михальська С.А. Психологія екстремальних ситуацій : Навчально-методичний посібник / С.А. Михальська, О.А. Чеканська. Кам’янець-Подільський : Медобори-2006, 2014. 190 с.
  5. Славіна Н.С., Михальська С.А. Психологічне консультування : Навчально-методичний посібник / уклад. Н.С. Славіна, С.А. Михальська. Кам’янець-Подільський : Медобори –2006,  2014. 170 с.
  6. Інклюзивне навчання: організаційне, змістове та методичне забезпечення: навчально-методичний посібник / [кол. авторів; за заг. ред. С.П.Миронової]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. 236 с.
  7. Організація та методика проведення наукових досліджень студентами спеціальності «Спеціальна освіта»»: навчально-методичний посібник / [кол. авторів; за заг. ред. С.П.Миронової]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. 136 с.
  8. Миронова С.П. Педагогіка інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. 164 с.
  9. Навчальна програма «Покращення рівня спілкування та роботи працівників нової поліції з особами з інвалідністю»: Посібник тренера. Колектив авторів. Вінниця : Нілан–ЛТД, 2017. – 100 с.
  10. Самостійна робота студентів з дисциплін професійної підготовки за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта»: навчально-методичний посібник / [кол. авторів; за заг. ред. С.П.Миронової]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2018. 144 с.
  11. Самостійна робота студентів з дисциплін професійної підготовки за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта». Частина 2: навчально-методичний посібник / [кол. авторів; за заг. ред. С.П.Миронової]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2019. 224 с.
  12. Миронова С.П., Докучина Т.О. Самостійна робота студентів з підготовки до підсумкової атестації за спеціальністю 016 Спеціальна освіта: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2019. 132 с.
  13. Миронова С.П., Буйняк М.Г. Професійна діяльність та особистість корекційного педагога: Навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. 136 с.
  14. Миронова С.П. Нова українська школа: особливості організації освітнього процесу учнів початкової школи в інклюзивних класах: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Астон, 2020. 176 с.
  15. Буйняк М.Г. Психологічна готовність педагогів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами: соціально-психологічний тренінг:  навчально-методичний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2021. 116 с.
  16. Корекційна психопедагогіка (Олігофренопедагогіка) : навчально-методичний посібник / укл. О.В. Гаяш. Ужгород. ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2021. 255 с.
  17. Формування комунікативних компетенцій у дітей із розладами спектру аутизму: методичний посібник. [кол. авторів; за заг. ред. У.Р.Мельник]. 2021.
  18. Виконання та захист курсових і дипломних робіт студентами спеціальності 016 Спеціальна освіта : навчально-методичний посібник / [кол. авторів; за заг. ред. С.А. Михальської]. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. 120 с.
  19. Миронова С.П., Буйняк М.Г., Гаяш О.В. Методика проведення корекційно-розвиткових занять з дітьми з порушеннями пізнавальної діяльності: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2022. 172 с.
  20. Психолого-педагогічні проблеми освіти дітей з ускладненнями процесів розвитку і соціалізації. Наукова школа Віктора СИНЬОВА: науково-допоміжний біобібліографічний покажчик [Електронний ресурс] / укладач Світлана Миронова. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023. 184 с.
  21. Миронова С.П., Михальська С.А. Науково-прикладні дослідження і проєкти в спеціальній та інклюзивній освіті: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2024. 128 с.
  22. Самостійна робота здобувачів вищої освіти з дисциплін професійної підготовки за спеціальністю 016 Спеціальна освіта: навчально-методичний посібник / [кол. авторів; за заг. ред. М.Г. Буйняк]. 2-ге вид., перероблений, доповнений. [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2024. 304 с.
  23. Підготовка майбутніх фахівців спеціальності 016 Спеціальна освіта до професійного розвитку : навчально-методичний посібник / укладач Світлана Михальська [Електронний ресурс]. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2024. 234 с.

 

Проєкти:

Проєкт «Розробка та впровадження навчальної програми для працівників нової поліції щодо покращення рівня спілкування та роботи із особами з інвалідністю». Проект реалізовано в партнерстві кафедри (С.П.Миронова, О.І.Дмітрієва, О.В.Чопік, Т.О.Докучина) з ГО «Паросток», МВС України за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні – 2017 р.

Участь С.П.Миронової в освітній поїздці на тему «Інклюзія в університетському середовищі» в межах проекту «Прогресивне управління університетом» на базі Університету ім. Т.Г.Масарика, м. Брно, Чеська Республіка (листопад 2018 р.).

Участь у програмі академічної мобільності в межах міжнародного міжінституційного проєкту «Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті», організованого Університетом імені Масарика (м. Брно, Чехія) за підтримки Чеської агенції розвитку з 20 жовтня до 14 грудня 2020 р. у програмі «Підтримка науковців в університетах, особливо у сфері науки і досліджень, та підвищення їхньої академічної мобільності» (Т.О.Докучина, М.Г.Буйняк) (2020 р.).

Участь в італійсько-українському проєкті «Supporting school inclusion and parenthood in Ukraine» спільно з Чернівецьким національним університетом імені Юрія Федьковича (С.П.Миронова, С.А.Михальська, М.Г.Буйняк, О.В.Чопік) (2021 р.).

Участь у програмі академічної мобільності в межах міжнародного міжінституційного проєкту «Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті», організованого Університетом імені Масарика (м. Брно, Чехія) за підтримки Чеської агенції розвитку з 6 по 29 квітня 2021 р. у програмі «Інклюзія та інтернаціоналізація у вищій освіті» (Т.О.Докучина, О.В.Чопік, С.А.Михальська, М.Г.Буйняк) (2021 р.).

Участь І.П. Марціновської, Т.І. Валько в проєкті «Плюс Плюс++» на замовлення БФ «Ветеран Хаб++» (2023 р.).

Участь І.П. Марціновської в проєкті створення Центру соціальної адаптації, психологічної, корекційної, духовної та лікувальної реабілітації на замовлення релігійної організація «Курія Кам’янець-Подільської Дієцезії Римсько-Католицької Церкви в Україні» (2023 р.).

Підготовка освітньо-наукового проєкту «Education Modernization Project: Inclusive Education Model Development and Training» (Розробка сучасної концепції та моделі впровадження інклюзивної освіти в Республіці Казахстан) (М.Г.Буйняк) (2023 р.).

Участь у якості експерта COLDE (Комітету місцевих експертів з питань інвалідності) в аналізі та оцінюванні грантових проєктів, поданих на фінансування Фондом Abilis (Abilis Foundation) (м. Гельсінкі, Фінляндія) (М.Г.Буйняк, І. Саранча) (з січня 2024р.).

І.Г.Саранча – науковий керівник проєктів: 
1. Модуль Жан Моне Ерасмус+ «Соціальна інтеграція дітей з особливими потребами в умовах різноманітності та інклюзії: Європейські підходи».
2. 
Еразмус+ «СIGTEY. Громадські та державні технології для залучення, участі та включення молоді з особливими освітніми потребами».
3. Проєкт  «Сила в єднанні: підтримка психічного здоров’я та психосоціального благополуччя населення, яке постраждало від війни».

 

Перспективи розвитку

Дослідження тем:

  • Професійна мобільність фахівців, які працюють з дітьми з ООП;
  • Партнерська взаємодія у спеціальній та інклюзивній освіті;
  • Рання корекційна допомога дітям з ООП та їхнім сім’ям;
  • Психолого-педагогічна допомога дітям з ООП, які постраждали внаслідок військових дій.

Захист дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора наук, доктора філософії зі спеціальності 016 Спеціальна освіта.

Проведення науково-практичних конференцій, семінарів з проблем спеціальної та інклюзивної освіти.

Участь у наукових проєктах, які стосуються навчання, дозвілля, супроводу осіб з ООП.

 

 

Наукові теми кафедри спеціальної та інклюзивної освіти

 

КОЛЕКТИВНА ТЕМА: «Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в спеціальній та інклюзивній освіті» (0122U000520).

ІНДИВІДУАЛЬНІ ТЕМИ:

1) Доктор педагогічних наук, професор Миронова С.П.:

«Педагогічне забезпечення підготовки майбутніх педагогів до навчання дітей з ООП в різних типах закладів».

2) Доктор психологічних наук, доцент Михальська С.А.:

«Психологічний супровід родин дітей з ООП».

3) Кандидат педагогічних наук, доцент Дмітрієва О.І.:

«Методичні засади формування соціальних та громадянських компетентностей  дітей з ООП».

4) Кандидат педагогічних наук, доцент Докучина Т.О.:

«Теоретичні та методичні засади формування професійної мобільності фахівців спеціальної освіти».

5) Кандидат педагогічних наук, доцент Чопік О.В.:

«Особливості спрямованості особистості дітей з інтелектуальними порушеннями».

6) Кандидат психологічних наук, старший викладач Буйняк М.Г.:

«Підготовка майбутніх корекційних педагогів до мультисуб’єктного партнерства у професійній діяльності».

7) Кандидат педагогічних наук Марціновська І.П.:

«Особливості навчання та виховання дітей з розладами спектру аутизму».

8) Доктор філософії Валько Т.І.:

«Формування уявлень про сім’ю у підлітків з інтелектуальними порушеннями».